ВАРІАНТ 1
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь.
1. Укажіть, з якої кількості частин складається речення.
Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства і юності, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості, ані людяного суму (О.Довженко).
A) Дві;
Б) три;
B) чотири;
Г) п’ять.
2. Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні.
Є для серця така покута: забувати скоріше зло, аніж те, що мусило бути і чого в житті не було (Л. Костенко).
A) Сполучниковий сурядний і підрядний;
Б) безсполучниковий та сполучниковий сурядний;
B) безсполучниковий та сполучниковий підрядний;
Г) безсполучниковий та сполучниковий сурядний і підрядний.
3. Укажіть розділові знаки, які пропущено в реченні
Дивишся вгору _ світло заливає очі, сліпить; опустиш погляд на землю _ відбите від землі, воно теж починає різати зір, і ти примружуєшся, кліпаєш… (Є. Гуцало)
A) Коми;
Б) двокрапки;
B) тире;
Г) крапки з комами.
4. Укажіть речення, яке відповідає схемі [,(), ],[],[ ]. (сполучники у схемі не вказано).
A) Вітрило напнулось, хвиля загомоніла, і човен помчав прудко (І. Драч).
Б) Спустився вечір, і одразу похолоднішало, хоч удень була нестерпна спека (О. Гончар).
B) Єдиний, хто не втомлюється, – час, а ми живі, нам треба поспішати (Л. Костенко).
Г) Снігу, снігу сиплеться довкола, і садів травнева білизна, тільки плаче на морозі гола під холодним вітром бузина (В. Симоненко).
5. Укажіть речення, у якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників. (Перегнути завдання 8 клас підсумкові контрольні роботи)
A) Брати Блаженки шепотілися між собою, що_ коли треба буде, вони стануть один до одного спинами (О. Гончар).
Б) Мій біль бринить, зате_ коли сміюся, то сміх мій рветься джерелом на волю (О. Теліга).
B) Дерева можна обрізувати або_коли ще сплять соки, або_ коли виростає листя (З журналу).
Г) І весна йому теж здається дівчиною, але коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі (М. Стельмах).
6. Укажіть речення із сполучниковим сурядним та підрядним зв’язком.
A) Щоб шанувати, треба мати талант; щоб заздрити, таланту не треба (Г. Тютюнник).
Б) Серце в нього щеміло, немов хто стискав його в жмені, однак він не міг спинити бажання хоч раз у житті зазнати того щастя (М. Коцюбинський).
B) Але землю вкриває асфальт і бетон, небо затягується димами і ревом моторів, і кудись шалено, в метушливій тривозі летить життя, засмоктує і не залишає тієї чистої години для душі, коли можна замислитись над собою і подумати про головне (Є. Сверстюк).
Г) Я подумав: як то добре отако вірити в когось, покластися на когось, але все те до пори, бо надходить час, і ти мусиш узяти на себе всю відповідальність не тільки за власне життя, а й за життя інших, близьких, а часом і не близьких людей та справи (Ю. Муиікетик).
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
7. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними в них.
1. Кома;
2. тире;
3. двокрапка;
4. крапка з комою.
A) Щойно полуниця відходить, а вже буріють вишні-петринівочки, шовковиця сиплеться, а там зажовтіють абрикоси буває, так наспіє полуниці, що жінкам невправка з нею, тоді оголошується загальна мобілізація, вже й металурги лазять поруч з дітьми по садках… (О. Гончар)
Б) Чекаю дня, коли собі скажу оця строфа, нарешті, досконала (Л. Костенко).
B) Ти пам’ятаєш, як ми в ліс ходили, коли цвіла напровесні ліщина і запах той нам душі так п’янив (О. Довгий).
Г) Хочеш вік прожить немарно ти вищої шукай собі мети, щоб за тебе більшая була (Б. Грінченко).
Д) Якби мені достати струн живих, якби той хист мені, щоб грать на них потужну пісню я б на струнах грала, нехай би скарби всі вона зібрала (Леся Українка).
8. Установіть відновідпість між схемами та реченнями.
A) Багато не треба, щоб твердо знати: людина – найвищий вимір краси (С. Ліуковський).
Б) Як хочеш від людей шаноби, любов і гнів бери у путь, а то лиш допотопні сноби твою поезію приймуть (М. Рильський).
B) Довго слухав того вечора Валерій Іванович сповідь архітектора, і боляче було чути, як раз у раз зривається в стражданні голос цієї мужньої людини (О. Гончар).
Г) Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі (В. Сосюра).
Д) Все записуй в серці молодому, буде це як знахідка тобі, коли в старість прийдеш ти додому, як у гавань тиху кораблі (М. Рильський).
9. Установіть відповідність між реченнями та видами зв’язку.
1. Сполучниковий сурядний і підрядний;
2. безсполучниковий та сполучниковий сурядний;
3. безсполучниковий та сполучниковий підрядний;
4. безсполучниковий та сполучниковий сурядний і підрядний.
А) Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі (В. Сосюра).
Б) Ти з’явилась мені – і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ (В. Симоненко).
В) Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить (Народна творчість).
Г) Над вечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом (Г. Тютюнник).
Прочитайте текст. Виконайте завдання 10-11 до нього
(1) Старенький, підсліпуватий, сутулий, але рідний отчий дім. (2) Усе бачив він на своєму віку, все вистраждав і вистояв: він нездоланний, як та земля, на якій він стоїть. (3) Він може десятки разів погоріти дотла, але досить якогось маленького паростка, як у нім знову теплиться життя. (4) І знову підбілюють, підфарбовують його, обсівають мальвами, огороджують березовим тином і знову чистими він дивиться на сільську вулицю, в кінці якої ставлять і ставлять нові доми. (5) Дуже старенький він і починає хилитися, а нового поставити ні за що – його підпирають дубовими стовпами, і він снову стоїть наперекір негодам. (6) Але навіть, коли руйнують його, то дещо беруть з нього для нового дому: так батько щось передає синові, а син – своєму синові. (7) Одні вмирають, інші народжуються, і на тому віками стоїть отчий дім.
(За В. Земляком)
10. Виберіть всі складні речення з різними видами зв’язку.
11. Позначте речення, у якому є пунктуаційна помилка.
Самостійно сформулюйте відповідь на завдання 12
12. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Краще маленька справа, ніж велике ледарство» . Використовуйте складні речення з різними типами зв’язку.