ВАРІАНТ 2
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь.
1. Укажіть, з якої кількості частин складається речення.
Жити серед людей – все одно, що ходити в казковому саду, де навколо тебе найтонші пелюстки квітів з тремтячими краплинами роси, і треба так іти і так доторкуватися до квітів, щоб не впала жодна крапля (В. Сухомлинський).
A) Дві;
Б) три;
B) чотири;
Г) п’ять.
2. Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні.
Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі: ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад (П. Филипович).
A) Сполучниковий сурядний і підрядний;
Б) безсполучниковий та сполучниковий сурядний;
B) безсполучниковий та сполучниковий підрядний;
Г) безсполучниковий та сполучниковий сурядпий і підрядний.
3. Укажіть, який розділовий знак пропущено в реченні.
Я знав_ на сонці навіть плями є, мені в контрастах відкривалась суть ті, хто сумління береже своє, завжди серця, мов прапори, несуть (С. Жуковський).
A) Коми;
Б) двокрапки;
B) тире;
Г) крапки з комами.
4. Укажіть речення, яке відповідає схемі [],[],() (сполучники у схемі не вказано).
A) І вицвітали писані тарелі, і плакав батько, і пливли роки, – коли над нею не було вже стелі, а тільки небо небо і зірки… (Л. Костенко).
Б) Час ішов непомітно, вже зовсім задніло, заграли сонячні мечі за лісом, небо стало вищим, а рибалка укоськував рибину (Ю. Збанацький).
B) Скільки ніс я для тебе тривог і тепла, але ти, як весна, стороною пройшла (В. Симоненко).
Г) Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови (І. Сенченко).
5. Укажіть речення, у якому НЕ потрібен розділовий знак при збігові сполучників. (Див. також тест контроль з біології)
A) Надто добре він знав ту пущу, знав, що_ хоч скільки кружляй по ній, рано чи пізно викине вона тебе, і опинишся ти там, звідки починав мандри (П. Загребельний).
Б) Кашляв він так довго й гучно, що скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити (О.Довженко).
B) Секретар сидів через стіну, і щоб його покликати, досить було постукати кулаком у стіну аби просто зайти у його кімнатку (Г. Тютюнник).
Г) У цей час мати вже пе знала колишніх злиднів, бо хоч від старшого сина вона ще й не мала допомоги, зате Андрій тепер кожного місяця приносив їй той чи інший заробіток (М. Хвильовий).
6. Укажіть речення із безсполучниковим та сполучниковим сурядним зв’язком.
A) А я додам: любити можна поезію в добу ракет, бо, дивна річ, людина кожна якоюсь мірою поет (М. Рильський).
Б) Гудуть бубни, рвуться на скрипках струни, – танцюють дерева, хилитаються з боку на бік хати, танцюють цигани, танцює ведмідь з кільцем у носі, а козак притупує, зриває з голови шапку і летить, неначе шуліка, по колу, перекидається в повітрі, аж курява встає (Ю. Мушкетик).
B) Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став (М. Рильський).
Г) А речення – мов зоряний разок слів – намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно (Д. Білоус).
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
7. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома;
2. двокрапка;
3. тире;
4. крапка з комою.
A) Попереду йшов пастух зі смолоскипом і освітлював шлях коням, що тягли віз з обох боків воза йшли опришки, готові підтримати його, щоб не перевернувся на кам’янистій дорозі (В. Гжицький).
Б) За тим селом, де в полі бліндажі колись гули залізною луною, щебече дощик, сіє стороною і мак горить, і колос на межі (А. Малишко).
B) В чорнім горі й журі віру нашу не підтяти умирають матері, та не вмре ніколи Мати (М. Рильський).
Г) Попадавсь їм багач у руки вони його оббирали, а попадався вбогий вони його наділяли (Марко Вовчок).
Д) Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла (Леся Українка).
8. Установіть відновідпість між схемами та реченнями.
A) Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи жовтіють тисячі соняшників що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку там набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом (І. Нечуй-Левицький).
Б) Батько хай їде орать його коні знають а я піду гулять мене гості чекають (Народна творчість).
B) Сонце і повітря лоскочуть щоки, а зелень ялинкових гілок виглядає з-під снігу так свіжо, що, здається, надворі стоїть весна, одягнена у білі шати (М. Коцюбинський).
Г) Недарма деякі люди життя своє присвячують, щоб вибудувати й дослідити своє генеалогічне дерево, бо людина – єдина істота, яка має відчуття історії, і коли відчуття в ній згасає, вона морально дичавіє (Вал. Шевчук).
Д) Коли він торкався смичком струни скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика (В. Собко).
9. Установіть відповідність між реченнями та видами зв’язку.
1. Безсполучниковий та сполучниковий підрядний;
2. безсполучниковий та сполучниковий сурядний;
3. сполучниковий сурядний та підрядний;
4. безсполучниковий та сполучниковий сурядний і підрядний.
A) Світ падав на бризки білої хвилі, що лилася по камінні, й хвиля блищала у густій зеленій тіні, як снопи срібла та кришталю (І. Нечуй-Левицький).
Б) Стояла тиха і по-своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з-під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба (М. Стельмах).
B) Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану, в барельєфах печалі уже їм спинилася мить; а підмайстри іще не зробились майстрами, а робота не жде, її треба робить (Л. Костенко).
Г) Народи й царства мруть, міняються віки, і там, де чабани дрімали супокійно, зростають городи, киплять криваві війни, в змаганні вічному шаліє люд! (М. Рильський)
Прочитайте текст. Виконайте завдання 10-11 до нього
Вир
(1) Багато страшних легенд складено про той вир, і Тимко хоч і не вірив у них, проте кожного разу, коли плив Ташанню, обминав страшне місце. (2) Але зараз зовсім забув про нього і опам’ятався лише тоді, коли човен рвонуло вбік, він перевернувся і холодна вода стьобонула по самі ніздрі, закрутила його, всмоктуючи в чорну глибину. (3) Тимко шалено загрібся руками й ногами, але одежа на ньому намокла і в’язала кожен рух. (4) Човен віднесло течією, так що Тимко вже не мав ніякої надії врятуватися і напружуючи всі свої сили течію влітку й то тяжко, взимку ж неможливо. (6) ‘Гимка стало тягнути вниз, і хто його знає, чим би все закінчилось, та нагодився на ту хвилю Джмелик на човні, що для забави ганяв щук на мілководді. (7) Він і врятував Тимка, забравши на своє суденце.
(За Г. Тютюнником)
10. Виберіть всі складні речення з різними видами зв’язку.
11. Позначте речення, у якому є пунктуаційна помилка
Самостійно сформулюйте відповідь на завдання 12
12. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складні речення з різними типами зв’язку.